Geef jouw presentaties een top structuur met het Piramide principe

Het piramideprincipe is een krachtig hulpmiddel om je communicatie te structureren en jouw ideeën helder en overtuigend over te brengen. Het kan je helpen bij het maken van effectieve dia’s die je hoofdboodschap overbrengen en deze ondersteunen met logische argumenten en bewijzen. In dit artikel leer je wat het piramideprincipe is, hoe je het toepast op je presentatie en wat ‘best practices’ zijn voor het ontwerpen en geven van je presentatie.


Wat is het piramideprincipe?

Het piramideprincipe is een methode om jouw informatie op een hiërarchische en logische manier te ordenen. Te beginnen met jouw hoofdpunt en deze vervolgens op te splitsen in kleinere en meer gedetailleerde subpunten. Het idee is om een piramide van ideeën te creëren die aansluit bij hoe jouw publiek informatie denkt en verwerkt. Door het piramideprincipe te gebruiken, kan je ervoor zorgen dat jouw dia’s gefocust, samenhangend en gemakkelijk te volgen zijn.

Hoe pas je het piramideprincipe toe op je presentatie?

Om het piramideprincipe op jouw dia’s toe te passen, moet je drie stappen volgen: definieer uw hoofdboodschap, structureer uw steunpunten en creëer uw diatitels. Uw hoofdboodschap moet een beknopte en overtuigende verklaring zijn die uw algemene argumentatie of aanbeveling samenvat. Uw ondersteunende punten moeten de belangrijkste redenen of bewijzen zijn die uw hoofdboodschap ondersteunen, en ze moeten worden gegroepeerd in logische categorieën of thema’s. De titels van uw dia’s moeten het belangrijkste punt van elke dia weergeven en aansluiten bij de hoofdboodschap.

Het piramideprincipe: hoe het werkt

Het Piramideprincipe is ontwikkeld voor consultants bij McKinsey door Barbara Minto, om hen te helpen hun rapportages te structureren en een beslissende impact te hebben op klanten. Het maakt nu algemeen deel uit van de toolkit die elke strategieconsultant over de hele wereld moet leren en gebruiken.

Het Pyramid-principe is een hiërarchische structuur om een logische en data-ondersteunde verhaallijn te creëren. Het moet van tevoren worden voorbereid. Om het kort te houden, uw presentatie moet beginnen met een inleiding die zowel het probleem als uw antwoord vermeldt, en de rest van de presentatie is hier om uw antwoord te ondersteunen.

Die kernboodschap wordt ondersteund door een combinatie van ondersteunende argumenten die samen een logische verhaallijn creëren die op natuurlijke wijze leidt tot de conclusie dat uw kernboodschap waar is. Elk ondersteunend argument wordt onweerlegbaar gemaakt met behulp van ondersteunende data.

Stap 1: bouw de SCQA-logica op

Allereerst moet je duidelijk maken waarover je gaat praten, waarom het belangrijk is, welk probleem je gaat beantwoorden en wat jouw antwoord zal zijn. Dit zorgt ervoor dat je bij het onderwerp bent en het stelt uw publiek in staat om duidelijk te identificeren waar je naartoe gaat met je verhaal. Het heet de SCQA in het Engels en in het Nederlands SCVA

  • Situatie: beschrijf over wie of wat we het hebben (bijv. “De klant is een toonaangevende autofabrikant”)
  • Complicatie: je zou hier niet zijn als alles goed was, dus wat is er mis? (bijv. “de klant verliest geld”)
  • Vraag: formuleer wat je probeert op te lossen. Het moet een enkele en eenvoudige vraag zijn. (bijv. “hoe kan de klant weer winst maken?”)
  • Antwoord: de briljante oplossing die je hebt ontdekt of waaraan je hebt gewerkt om de vraag op te lossen (bijv. “de klant moet zijn inspanningen richten op het lichte voertuigensegment van de markt”)

Deze oefening kan ingewikkelder zijn dan het lijkt. Maar als je dit hebt gedaan, is de introductie van je presentatie ook klaar.

Stap 2: schrijf de logica op die je antwoord ondersteunt

Nu mensen nu wat jouw antwoord is, maar ze zijn het er niet per se mee eens. Je moet hen ervan overtuigen dat jouw verklaring sterk is en berust op solide logica.

Definieer de ondersteunende argumenten die samen tot jouw conclusie leiden. De ondersteunende argumenten moeten MECE (Mutually Exclusive, Collectively Exhaustive) zijn.

Als je bijvoorbeeld aanbeveelt om je te concentreren op het segment lichte voertuigen, kunnen drie ondersteunende argumenten zijn: “het segment lichte voertuigen heeft de hoogste marge”, “dat segment groeit momenteel” en “we hebben de mogelijkheid om een groot deel van deze markt te veroveren”. ”.

Afhankelijk van de omvang van jouw presentatie of de complexiteit van het onderwerp, kan elk ondersteunend argument zelf worden ondersteund door subargumenten.

Stap 3: onderbouw je argumenten met ondersteunende gegevens

Je hebt waarschijnlijk wat onderzoek of analyse gedaan voordat je tot je conclusie bent gekomen. Hier gebruik je het voor.

Leg niet alleen verklaringen af, breng bewijs mee. Als een van uw ondersteunende argumenten is “het segment lichte voertuigen heeft de hoogste groei”, onderbouw dit dan met een vergelijkingstabel die duidelijk laat zien dat de groei in dit segment het hoogst is en dat uw argument onweerlegbaar is.

Als je veel gegevens heeft om uw argumenten te ondersteunen, kan je ook gewoon de kern ervan aangeven en de details in bijlagen bewaren.

Stap 4: schrijf de introductie

Een presentatie begint met een duidelijke inleiding. Meestal lezen mensen je dia’s pas aan het einde (oh sorry, ik dacht dat je dat al wist). Ook heel vaak tijdens zakelijke bijeenkomsten, moeten sommige mensen vertrekken voordat je klaar bent, of komt u tijd te kort. En als je nog niet tot je briljante conclusie bent gekomen, dan hoor je dat nooit of zal niemand je horen. Mensen zullen afgeleid, moe, verveeld of hongerig zijn en niet meer opletten.

LEES OOK: 5 quick fixes voor je volgende presentatie

Zorg er dus voor dat alles wat er echt toe doet in de inleiding staat. Zo weet je zeker dat iedereen het hoort.

En wat mensen absoluut moeten weten, is de SCQA-logica die je al in het begin hebt gedaan. Dus hergebruik gewoon als je je inleiding wilt schrijven! Je kan in jouw inleiding ook de belangrijkste ondersteunende argumenten voor jouw antwoord toevoegen. Als je dat niet doet, zullen mensen je waarschijnlijk onderbreken met een vraag als “waarom is dat jouw aanbeveling?” wat ook prima is, aangezien het je logischerwijs naar de volgende dia’s leidt.

Stap 5: daag je structuur uit

Nu je je SCQA-verhaallijn hebt, je ondersteunende logica, de gegevens om het te ondersteunen en een beknopte introductie, ben je klaar om je structuur uit te dagen. Je wilt toch geen uren besteden aan het maken van tientallen dia’s voordat je wordt uitgedaagd en alles moet veranderen?

Dus voor zover je kunt, stop hier, ga naar enkele collega’s of je baas en zorg ervoor dat mensen overtuigd zijn van de structuur van je presentatie. Als jouw structuur solide is, zou deze weerstand moeten bieden. Als dat niet het geval is, hoeft u alleen maar de structuur te herwerken, niet een enorm aantal dia’s.

Stap 6: bereid de rest van uw dia’s voor

Nu je je logica hebt gedefinieerd en welk stuk gegevens deze gaat ondersteunen, maak je gewoon de bijbehorende dia’s. Het zou veel gemakkelijker moeten zijn nu je precies weet waar je heen gaat.

Zorg ervoor dat je titels die logica weerspiegelen en dat als mensen alleen de titel lezen (zoals die gast op de laatste rij in de kamer die zijn bril is vergeten), ze je verhaallijn nog steeds zullen begrijpen.

Vergeet niet om actietitels te gebruiken, d.w.z. echte zinnen met een werkwoord erin. Op die manier hoeven mensen niet te raden wat uw punt is of de inhoud van uw dia te interpreteren.

Geef een reactie