Overwin spreekangst en leer presenteren met TalkLikeTED

Zelfverzekerd presenteren, het publiek overtuigen en dat alles met een grote glimlach. Met de juiste training kan iedereen zonder angst en mét impact spreken.

Spreekangst: ontzettend veel mensen hebben er last van. Spreken voor publiek is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Of het nu gaat om een volledige presentatie van een kwartier of slechts een voorstelronde; velen van ons vinden het erg spannend. Gelukkig kun je spreekangst overwinnen door een cursus spreken in het openbaar. Zo kan ook jij straks een TED talk waardige presentatie houden!


Wat is spreekangst?

Mensen met glossofobie, oftewel spreekangst, zijn bang om in het openbaar te spreken. Deze angst kan allerlei verschillende vormen aannemen. De één ervaart het als een vorm van lichte zenuwen, net voor het moment van spreken. De ander heeft dagen voor het moment al last van angst- en paniekaanvallen. Vaak resulteert dit in het vermijden van situaties waarin gesproken moet worden. KIs het spreek moment onvermijdelijk? Dan kan het spreken een erg vervelend moment worden waarin de persoon zichzelf met een trillende stem er doorheen ploetert.

Op allerlei momenten in je leven krijg je te maken met momenten waarin je zult moeten spreken in het openbaar. Zeker in zakelijke kringen zal een goede spreker de vruchten plukken van deze vaardigheid. Het delen van je ideeën en anderen aanzetten tot actie zal helpen in het bouwen aan een carrière. Ook in andere situaties is het belangrijk om te durven spreken. Denk hierbij aan het starten van nieuwe vriendschappen, het praten met familie over wie de jaarlijkse barbecue organiseert, of het onderhandelen met een aannemer over een verbouwing. Spreken in het openbaar komt op zoveel manieren terug in al onze levens. Des te meer reden om een einde te maken aan spreekangst!

In een privè setting aan de slag met spreekangst?


Spreekangst: Hoe ontstaat het?

Spreekangst komt vaak voort uit een vorm van faalangst. Misschien heb je vroeger wel een vervelende situatie meegemaakt waarin een presentatie niet goed ging. Zo’n herinnering kan lange tijd geassocieerd blijven met spreken in het openbaar. Vaak ligt het niet zozeer aan iemands spreekvaardigheden, maar zit de angst vooral in het hoofd. Er zijn een aantal factoren van invloed zijn op spreekangst: gedachten, situaties, aanleg en vaardigheden.

Gedachten

Iedereen heeft bepaalde ideeën rondom spreken voor publiek en over zichzelf als spreker. Misschien koppel je het spreken wel aan je eigen geloofwaardigheid of zelfbeeld. Het spreken kan zo heel groot worden in je hoofd. Een negatieve gedachtenspiraal kan ervoor zorgen dat je nog meer opziet tegen spreken in het openbaar. Bij een spreekangst training wordt ingegaan op het omgaan met (negatieve) gedachten.

Situaties

Sommige mensen zijn van nature sneller zenuwachtig dan anderen. Maar spreekangst hangt ook samen met het type situatie waarin de spreker zich bevindt. Zo is het bijvoorbeeld logisch dat iemand zenuwachtig wordt als hij of zij nog niet vaak een presentatie heeft gegeven. Ken je het publiek nog niet? Staat het publiek hiërarchisch gezien hoger dan jij? Of zullen ze later een evaluatie uitbrengen? Dan kunnen de zenuwen ook flink oplopen.

Aanleg

Bij sommige mensen komt spreekangst voort uit een bepaalde aanleg. Wanneer je angst of zenuwen ervaart, reageert iedereen daar anders op. Het lichaam kan dan drie reacties oproepen: vechten, vluchten of bevriezen. De natuurlijke reactie van het lichaam is van invloed op het omgaan met angstige situaties. Mensen die normaal gesproken vaker zenuwen ervaren, zullen ook sneller spreekangst ervaren.

Vaardigheden

Oefening baart kunst! Dit gaat ook op voor het overkomen van spreekangst. Er is altijd ruimte voor verbetering. Het werken aan spreekvaardigheden zorgt ervoor dat sprekers zich ontwikkelen. Goede vaardigheden zullen het zelfvertrouwen doen toenemen. Angst neemt hierdoor af.

Spreken zonder angst? Volg mijn spreekangst training!

Spreekangst verhelpen: acht tips

Voor iedereen die wel eens te maken heeft met spreekangst zijn er een aantal tips die kunnen helpen.

  • #1. Ken je onderwerp van binnen en buiten
    Focus op de boodschap in plaats van op het publiek. Ken de details zodat je vragen kunt opvangen en je duidelijk weet waar je het over hebt.
  • #2. Oefenen, oefenen en nog meer oefenen
    Oefen je volledige presentatie een aantal keer. Vraag feedback van mensen die je goed kent en maak eventueel een opname om terug te kijken.
  • #3. Wees voorbereid
    Zorg voor een tijdige voorbereiding. Zet alle informatie op een rijtje, zorg dat (digitale) hulpmiddelen klaar staan en doe een korte check vooraf.
  • #4. Beeld je toekomstige succes in
    Stel dat je presentatie goed gaat. Hoe zul jij je dan voelen? Positieve gedachten dragen bij het verminderen van zenuwen. Na een presentatie mag je ook best trots zijn op jezelf!
  • #5. Confronteer jezelf met je angst
    Waar ben je precies bang voor? Maak een lijstje van alles waar jij je druk om maakt en probeer oplossingen te vinden. Het doornemen van verschillende uitkomsten zal je angst in perspectief plaatsen.
  • #6. Wees niet bang voor stiltes
    Mocht je even de draad kwijt zijn, dan voelt een stilte al snel aan als een eeuwigheid. Waarschijnlijk is het slechts een stilte van een paar seconden. Zo heeft het publiek even de tijd om na te denken over wat je hebt gezegd.
  • #7. Doe ademhalingsoefeningen tegen spreekangst
    Adem een paar keer diep in en lang uit. Het focussen op je ademhaling heeft een kalmerend effect. Je kunt het zelfs tijdens de presentatie zelf toepassen.
  • #8. Wees niet bang om hulp in te schakelen
    Kom je er zelf niet uit? Neemt je spreekangst een vorm aan waardoor je in het dagelijks leven wordt belemmerd? Schakel dan professionele hulp in.

Training spreken in het openbaar

Kun je wel wat hulp gebruiken in het tegengaan van spreekangst? Dan ben je bij TalkLikeTED aan het juiste adres. Mijn trainingen zijn gericht op het aanpakken van spreekangst. Samen gaan we jouw angsten te lijf zodat je met minder zenuwen aan een presentatie zult starten. Met jarenlange ervaring in het begeleiden van TED talk sprekers ben je bij TalkLikeTED in goede handen. Een TED Talk is namelijk vaak een combinatie van allerlei trucjes die samen een ‘special sauce’ vormen. Zo ontstaat een presentatie format waarmee je gegarandeerd een goed verhaal neerzet. Probeer het zelf en maak een einde aan spreekangst!